heteroGenis – Guillem Camós: “M’hagués agradat viure als 60 o 70; em crida la no rutina”

Guillem Camós,  guitarrista i productor.

12696521_10208530683848322_1230168447_o

Tinc 17 anys i visc a Vilafant. Vaig començar als 9 anys a tocar la guitarra clàssica i ara ja toco diversos instruments de corda i la bateria. Actualment estudio batxillerat artístic en un dels pocs centres de la província que ofereix aquesta modalitat. Acabo d’exposar el treball de recerca sobre l’amplificació de les guitarres de vàlvules. Teatre i dansa m’han servit a l’hora d’actuar, sobretot imitant a Angus Young.  


En motiu de la presentació del nou disc en solitari Inside Me el proper dia 19 a Girona ens trobem en un bar cèntric de Figueres. Unes golfes reformades amb molt de gust seran escenari d’una entrevista on s’abarcaran temàtiques diverses. Amb la música com a nexe podrem respirar un aire de preocupació respecte la situació actual del panorama musical local i nacional. Finalment, en Guillem ens ofereix un fragment en acústic del seu primer treball en solitari:


Com vas aprendre a tocar? 

Vaig començar a una acadèmia del carrer Tapis, aquí a Figueres, quan tenia 9-10 anys. És una acadèmia que va estar oberta només dos anys.

Vas començar amb una formació musical de clàssica, creus que tothom l’hauria de tenir?

No ho crec. Almenys per començar, però és bo tenir-ne. Al final, segurament n’acabes fent. 

Format preferit a l’hora de tocar.

L’elèctric. L’acústic no està malament, però no em permet moure’m tant. Amb l’elèctric em sento molt més còmode. 

Cantes, toques la guitarra… què més?

També toco el baix i el piano (per formació clàssica) i he provat el violí.

Com et defineixes a dalt i fora de l’escenari? *Hem detectat un canvi notable en les dues situacions.

Em diuen que tinc dues personalitats molt diferents. La veritat és que m’expresso molt més amb la guitarra.  

Fins a quin punt tens en compte els diners pels concerts? 

Ajuden, però no són pas tant importants com tocar davant d’un públic.


M’hagués agradat viure als 60 o 70, ara hi ha una poca cultura musical i una bona colla d’artistes espanyols que ni m’agraden ni respecto gaire”


Quins artistes veus com els teus referents?

Destacaria Gary Moore, li dóna molta importància a la guitarra. De grups internacionals AC/DC, Iron Maiden i també Eric Clapton. A més, Leño i Rosendo, Barón Rojo i Reincidentes.

Caram, no tots els de la teva edat aposten per aquests artistes…

Hi ha poca cultura musical, a mi m’agrada escoltar música d’abans com els Eagles. També gràcies als estudis he après a apreciar la música clàssica. Fins i tot m’he inspirat amb el [videojoc] Guitar Hero!

?! 

És un videojoc que en segons quins nivells et costa més tocar l’instrument que si fos un de real. 

Com veus el panorama musical a Figueres? 

L’ajuntament no potencia gaire la música en directe. Tot i que la Cate ha ajudat una mica… falten llocs com el Cotton de Blanes. Aquí s’aposta molt poc pel rock i menys pel metal. No hi ha lloc per tocar, per això hi ha molts grups que no venen. El músic aquí no es sent valorat. 

I el món de la música i la indústria, les noves tecnologies i estils… hauria de canviar?

A mi m’hauria agradat viure als 60 o 70. Ara ho veig molt diferent… Hi ha una bona colla d’artistes espanyols que no m’agraden ni respecto gaire. En canvi, el reggae és un estil que no m’agrada però sí que el respecto.

Quina és la rutina de Guillem Camós?

No tinc una rutina fixa. El músic depèn de la inspiració per composar, les ganes de directes… Has de renunciar a certes festes, perquè treballes de nits (tot i que per ara no ho he notat gaire). Per altra banda, em crida també la vida del músic lligada fins a cert punt en la improvització, la no rutina. M’agrada que tots els dies no siguin el mateix. 

Has gravat el teu nou àlbum tu mateix a casa teva, com t’ho has fet?

Pràcticament tot el disc l’he fet sol, tot i que en moments puntuals com el disseny o les col·laboracions he rebut ajuda d’amics.


Em crida també la vida del músic lligada fins a cert punt en la improvització, la no rutina


Quin nombre de concerts has fet durant els últims anys?

Al 2015 he comptat que he arribat als 100.

Només al 2015?

No, no. Fins el 2015. Ja m’agradaria, espero un dia fer-ne 100 a l’any.

Carai! Sobretot a l’estiu, oi?

Sí, aquest 2015 ha estat molt productiu i crec que n’he fet uns 30. Una mica més, potser. A l’estiu sempre se’n fan més, però últimament he aconseguit ser més constant. Normalment, des de l’octubre fins al març, com que les festes d’hivern no tiren tant, parava. Aquest any hem decidit tocar també en sales, en fem un o dos al mes, i és un no parar. El que m’agrada són els directes, celebro poder augmentar el nombre de concerts. 

D’aquesta manera et marques un mínim, t’autoexigeixes això…

Sí, a mi el que m’agraden són els directes.

És complicat compaginar l’estudi i el fet de tocar?

Vaig començar l’institut i durant els caps de setmana de setembre i octubre, que tenia concerts, va ser difícil lligar-ho. Potser vas a dormir un dia a les 5, després d’un bolo. T’aiexeques al dia següent pensant en estudiar perquè a l’altre dia tens examen…

12369064_939397399475885_7751393072891495580_n

Ens vas comentar que estaves liat amb el treball de recerca?

Sí, de fet la setmana que ve [última de gener] l’exposo.

I el fas de…

De l’amplificació de vàlvules de les guitarres. Per saber com funcionen, el funcionament de les ones de so, etc.

Molt tècnic.

Vull saber per què sona un ampli i, evidentment, com. És pura curiositat.


Aquí s’aposta molt poc pel rock i menys pel metal. No hi ha lloc per tocar, per això hi ha molts grups que no venen.”


Destacaries algun concert en particular? Com fan tots els entrevistadors, et preguntarem quin consideres que va ser el millor moment a dalt d’un escenari.

(Pensa) en un grup que havíem tingut a Vilafant, davant de 2000 persones de teloners dels Catarres. Amb el grup que tinc ara, Black/Bells, destaco cada concert. Cada concert és un món, millor que l’anterior, no sabeu com arribem a disfrutar.

Vilafant va ser al Monstruari, amb Thunders, pot ser?

Sí, exacte.  

I un pitjor moment? 

Pitjor moment…

Un en el que t’entrebanquessis i t’obrissis el cap, o en el que se’t llancessin unes groupies a sobre.  

Petant tres o quatre cops corda en un concert. Allò que canvies la corda el primer cop, toques uns segons i tornen a trencar-se. O algun efecte d’ordinador que es descompensi i soni tot malament. No sé…

I algun concert del que hagis sortit emprenyat? Hi ha algun lloc on no tornaries a tocar mai més?

No, en tot cas enfadat amb mi mateix. Encara que la gent em digui “ha sonat molt bé, no me n’he adonat”, tu has de ser autoexigent. Has de saber quan t’equivoques molt i no ho fas tan bé.

Quin és l’últim concert que has vist?

D’aquests grans? Ara no me’n ve cap… M’agrada anar-hi però costa trobar-ne.

Per qüestió de temps?

No, per qüestió de que aquí és relativament complicat que vingui a tocar un grup de l’estil que m’agrada.

Quin estil?

Des del rock més dur al heavy més extrem. Aquí costa que actuin bandes d’aquest estil. S’aposta molt poc pel hard rock i encara menys pel heavy.

Has d’anar a França, Barcelona, com a mínim. Allà hi havia el Sonisphere, que ja no el fan ens sembla.

Sí, Barcelona. Allà vaig veure Iron Maiden. Però em refereixo a que encara que siguin d’aquí, de la regió, és un gènere musical gens recolzat. Hi ha molts grups que surten de Figueres o de l’Empordà, que han de marxar a tocar fora. La gent ja els aniria a veure, però aquí no els hi donen lloc.

Coneixes el Meller, els Neurotic Hell?

Sí, m’havien agradat molt. Els he seguit bastant.  

12722576_10208530691128504_1511967542_o

Parla’ns del teu procés creatiu.

Normalment tinc un ritme de bateria. El creo a l’ordinador i després hi afegeixo la resta: guitarra, bateria…Treballo sobre la idea partint del ritme.

Nosaltres ho fèiem diferent (alguns de nosaltres vam tenir experiències musicals en un passat).  A partir d’un tema melòdic es construeix la cançó. 

També ho he fet, melodies amb la guitarra i basant-me amb això surt la pista, però no és el meu modus operandi. 

En algun moment determinat del dia trobes que et sorgeix més la inspiració? Matí, nit…

Jo crec que això et ve en el moment. Et poso un exemple: estàs a classe i t’apareix al davant el ritme. O, en canvi, a mi no m’ha passat, però he parlat amb gent que s’ha il•luminat mentre somiava. 

Com en Dalí. També coneixem gent que per no oblidar la idea xiula i ho grava amb el mòbil.

Jo ho passo a un teclat.

Però si estàs a classe… 

Llavors intento enrecordar-me’n.

I passa que es perden molts ritmes o potències de cançó, no?

Sí, fa ràbia això. És una mica frustrant (riu).

Et marques unes pautes, una regla de treball? Seguint amb l’exemple de l’elaboració d’una cançó. Quan tens una noció, t’hi passes molta estona?

Depèn. Hi ha moments en que estàs poca estona però pel fet d’estar cansat plegues aviat. En canvi, m’he pogut estar 9 hores treballant amb un mateix tema.  

Va en funció, en el teu cas, de l’estat d’ànim.

És clar. He estat dies amb disponibilitat total en els quals penso que no em surt bé, que no tinc ganes de tocar. Llavors deixo la guitarra i més val no forçar.

Reps suport des de casa?

Per suposat. Ho veuen complicat, però ho accepten sense cap mena de problema. En el fons veuen que m’agrada i que és el què vull fer.

IMG_20160211_165101.jpg

I després del batxillerat, quina direcció agafaràs?

La intenció és anar a estudiar al Taller de Músics a Barcelona i després intentar ingressar al curs superior, equivalent a un grau universitari. Allà triaria una especialització, en el meu cas d’intèrpret.

D’aquí sortirien molts músics professionals? Aquells que a banda de fer allò que els hi agrada són contractats per músics més grans?

Sí, com per exemple la Madonna o la Lady Gaga. Un músic amb formació que s’hi dedica professionalment és el que trobem a darrera de la cara coneguda. Parlem de gent molt talentosa que sap tocar jazz, rock i el que els hi manin. 



Entrevista a 6 mans: Oriol Abulí, Agus Izquierdo i Mark O’Neill. El nostre agraïment a en Guillem per ajudar-nos a encetar aquesta secció d’entrevistes pantallòfiles.

Anuncis

Deixa un comentari

