Circumfòbia: el constant greuge circulatori a Vilafant i Figueres

Fa uns tres mesos anava en bicicleta i em van atropellar quan creuava (amb semàfor en vermell pel conductor i verd per mi quan creuava, no com s’afirma a la notícia) un pas de vianants enmig d’una carretera i situat, en un punt on ja hi havia hagut un atropellament mortal i varis ensurts. Afortunadament, ara hi estan construïnt una rotonda ben a prop i els cotxes es veuran obligats a reduir la velocitat.

Vaig sobreviure de miracle. Va ser llavors, per si feia falta, com em vaig adonar de primera mà de que mal adaptats vivim al ciclisme i que malament adaptem les ciutats a les noves realitats de circulació per zones urbanes (i no tan urbanes).

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Fotografies de José Toyo


Avui veig com al meu barri (Camp dels Enginyers) de Vilafant acaben de fer un nou carril bici. Aparentment fins aquí tot sembla correcte. Ara bé, aquest carril bici creuarà almenys dues rotondes, posant en perill d’una manera absolutament innecessària i gratuïta als ciclistes i translladant una necessitat del doble de precaució als conductors.

Ni una notificació ha arribat de la reunió que em diuen que es va fer sobre aquest canvi al barri. Tampoc cap notificació sobre les obres ni el rocambolesc canvi que s’ha fet en tot el barri. Canvis en els sentits de circulació i senyals de prohibicions que els conductors es troben sense saber ben bé què està passant, només aquells que vam veure encuriosits uns nous senyals tapats que es van anar col·locant anteriorment.

Tanmateix, l’ajuntament ho veu molt diferent:

vialfant

Bustiada? No ens va arribar res. Reunió? No en sabem res. “Amb la màxima seguretat” passant pel mig d’una rotonda? “Enllaçar carrils bicis de Vilafant i Figueres”? Quin carril de Figueres? “ILLES SEGURES”? Ho dubto molt, senyors.

A la nit en almenys una de les rotondes (vegeu fotografia) els cotxes passen d’una manera exageradament ràpida. Òbviament, condemnable velocitat en un barri tan residencial.

S’ha suprimit un dels sentits per poder afegir el carril bici i just en paral·lel s’hi han mogut els espais d’aparcament. De manera que el carril bici queda entre les voreres i els espais d’aparcament. Em permeto el luxe de qüestionar la legalitat d’aquestes modificacions.

Els que (almenys algun cop) fem servir bicicleta per zones urbanitzades veiem el risc enorme que correm i les dificultats que ens posen les ciutats per circular mentre van afegint voreres amplíssimes (Figueres) per res més que afegir-hi noves terrasses o carrils  bici que posen més en perill als ciclistes que quan no hi havia carrils específics (Vilafant). Tan bé que anava el carril bici o “Camí dels Oms”. Mentrestant, també, es van afegint zones de pagament per aparcar i no se n’afegeixen fora del centre. Mentrestant, també, vehicles com ambulàncies, bombers o vehicles policials, es troben amb menys espai quan aquestes amplíssimes voreres s’imposen a la nova moda de la peatonalització dels centres urbans. Potser els barcelonins afectats per les superilles se’n riuran d’aquest article, però a casa meva ho veiem així.

Tanmateix, els conductors, i m’incloc entre ells, hem de tenir molt de compte perquè els ciclistes no tenen espai per circular: han d’alternar espais de turismes i camions amb espais de vianants. Quan estic al volant em miro el triple de vegades si algú està apunt de creuar els passos de vianants, per molta preferència que jo tingui. Els ciclistes també hem de vigilar molt amb els vianants. Quan circulo amb bicicleta per voreres, vés quin remei, no tinc altra opció que fer slalom entre els vianants i sentir alguna floreta per no anar per l’asfalt o les llambordes. La realitat constant és que les bicicletes fan nosa a tot arreu, o si volen circular en carrils específics també cal que creuin les rotondes.

Tot això perquè no hi ha voluntat d’adaptar les ciutats i pobles correctament. Calaixos amb projectes que no veuran mai la llum. I no parlem d’edificis. 
Anuncis

3 responses to “Circumfòbia: el constant greuge circulatori a Vilafant i Figueres

  1. Encuentro un gasto innecesario y muy tonto ya que es un barrio con muy poco transito.La bicicleta es un vehículo más y así seguir las mismas normas de circulación que los demás vehículos,y eso de pasar por el medio de la rotonda una burrada, absurdo ya que le enseñamos mal las normas a los menores.Total se están acomodando el actual ayuntamiento.

    M'agrada

  2. No puedo entender que se circule atrevesando por encima una rotonda.
    ¿Eso es enseñar circulacion vial a los jovenes que utilicen el carril bici?

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s