11 motius per no anar al festival Acústica 2020

Enguany el festival Acústica ha modificat el seu model. Si bé en edicions anteriors l’accés a gran part dels concerts o fins i tot a la totalitat era gratuït, aquest any és de pagament en tots ells. Entenem que la situació de pandèmia ha de modificar certs elements d’aquest esdeveniment, però estem convençuts i convençudes que hi ha alternatives per garantir l’accés universal als concerts del festival. L’aportació econòmica municipal -i per tant de diners públics- ha estat de més de 200.000€ en anteriors edicions. Això justifica que tots i cadascú de nosaltres puguem opinar. De fet, no hauríem de conformar-nos en poder opinar, sinó que reivindiquem poder decidir què fer amb aquests diners des d’un bon inici. És per tot això que ens hem unit diferents persones que volem un benefici pel conjunt de municipi per exposar a continuació  11 motius de naturalesa diferent per no anar l’edició del festival d’enguany i reivindicar una Acústica millor. Els exposem tot seguit:

  1. El primer motiu per no accedir al festival és que construir un esdeveniment que per tal d’accedir als concerts s’hagi de pagar és una decisió més que afavoreix a l’exclusió social al municipi de Figueres. L’any 2017 un estudi encarregat per l’ajuntament de Figueres, que podeu consultar aquí, demostrava que el 47,8 % de la població del municipi patia una situació de risc d’exclusió social. Això implica que trobava – i res apunta que a hores d’ara això no sigui així-  barreres per l’accés a la cultura i en aquest cas, queda exclosa d’entrada, de la possibilitat d’accedir al festival Acústica 2020.
  2. Pensem que no és coherent invertir més de 200.000 € en un festival quan no és la prioritat dels ciutadans del municipi. Figueres té habitants amb greus dificultats per cobrir les necessitats bàsiques, necessitats que arran de la Covid s’han accentuat. En vista de la situació pandèmica que està travessant la ciutat de Figueres, potser no és el moment de celebrar esdeveniments que exclouen amb motiu econòmic i una possibilitat és destinar els 200.000 € euros a les persones més afectades per la Covid. 
  3. Una cosa és la cultura i una altra ben diferent és l’accés a la cultura. La cultura té un preu, hi ha una organització, uns artistes i tècnics, entre d’altres, que han d’estar pagats de la millor manera possible. L’accés a la cultura, que és ben diferent, ha de ser universal i en aquest cas el festival Acústica 2020 i el seu preu limita i deixa fora part de la població.
  4. No anar al festival Acústica de l’any 2020 és una bona opció perquè la distribució de la riquesa és una fal·làcia. Si realment les contractacions dutes a terme i les empreses involucrades i el famós impacte econòmic en la ciutat que tant es parla quedés equitativament repartit, el municipi no comptaria amb un 47,8 % pobresa o exclusió social com comptava l’any 2017. Si no ens ho hem preguntat abans, potser és el moment de demanar-nos, primer, quins són els beneficis dels anys anteriors? Segon, on són els beneficis dels anys anteriors? I tercer i més important, quin és l’impacte real en la població? El comerç de proximitat tindrà accés? Generarà llocs de treball de qualitat que ajudin a la vida de la població Figuerenca? Comportarà un impacte econòmic a la ciutat que quedi distribuït de manera equitativa? 
  5. És bo no anar al festival Acústica aquest any per no formar part d’un esdeveniment organitzat per gent tan mesquina capaç de parlar de redisseny i d’adaptació a les mesures de seguretat per acabar configurant un festival de pagament. S’ha presentat com una innovació i un benefici per a la població a tots els mitjans de comunicació deixant de banda el seu caràcter excloent i exclusiu. Tota una mostra d’hipocresia en simular la preocupació per benefici col·lectiu però després deixar fora d’entrada a gran part de la població del municipi. 
  6. Hi ha alternatives davant la Covid19 que no passen pel pagament i l’ajuntament les ha posat en marxa en altres ocasions, com és el cas de les festes de Sant Pere. Es pot afavorir un seguiment dels concerts a distància, es pot afavorir una reserva prèvia per accedir als concerts. Fins i tot amb pagament per reserva i devolució de l’import. De ben segur que una empresa amb àmplia experiència en la gestió d’esdeveniments, com és la que organitza l’Acústica, en coneix més.
  7. Un  argument emprat per defensar la versió del festival d’aquest any 2020 és que aporta vida a la ciutat. Per fer que el municipi estigui viu no cal passar perquè diners públics acabin en mans privades i amb un cofinançament. A més a més, hi ha gran part de la població figuerenca que ja té accés econòmic a moltes activitats culturals i serem els que seguirem tenint les portes obertes a aquest esdeveniment. En canvi n’hi ha que en tenia accés en edicions anteriors i que en deixarà de tenir. La vida a la ciutat passa per altres mesures. Universals i inclusives, mesures preventives i de llarg recorregut. La vida a la ciutat no s’aconsegueix amb un esdeveniment anual. 
  8. L’Acústica mai ha representat les realitats de la població Figuerenca i aquest any encara ho farà menys. Molta població mai s’ha sentit cridada per aquest esdeveniment com sí que s’hi ha sentit per altres esdeveniments. De ben segur que ara pot desvincular-se encara més amb les prioritats actuals. 
  9. No volem anar a l’acústica d’enguany, perquè és profundament injust i lamentable que es prioritzi i se subvencioni un festival privat en detriment de la festa major de Figueres, Santa Creu. Una festa molt més democràtica i popular que l’Acústica, que no hem pogut celebrar degut al confinament per la Covid19 i que no sembla que tinguin intenció de celebrar-la en algun altre moment. Enguany es volia celebrar una festa major renovada, oxigenada i plena d’esperances i novetats, tals com aprofundir en les tradicions culturals d’aquesta i portar l’espai de barraques al centre. Un aspecte important és que comptava amb la participació de moltes associacions i persones a títol personal que estaven cridades a decidir part de la programació musical i cultural de la festa, així com els seus formats logístics. De fet, l’aplaçament d’aquesta qui sap si va beneficiar fins i tot a la productora de l’Acústica. En la línia del que dèiem al principi, durant 20 anys s’ha anat degradant i descuidant la festa major de la ciutat, mentre que al festival privat de l’Acústica se li concedeixen facilitats i fins i tot es converteix en un negoci més per al seu promotor. Un aspecte destacable és que molts grups que havien tocat a Barraques van deixar de venir per aparèixer a l’Acústica. 

Per tot plegat, exigim que es vetlli per la renovació, manteniment i cura de les festes populars i tradicionals de Figueres i que s’hi dediquin més esforços per tal de millorar-les i posar-les en valor. En temps de crisi global i de pandèmia de la Covid19, és un escàndol que es beneficiï a un esdeveniment privat com l’Acústica i no es plantegin solucions per a la Festa Major de la Santa Creu, gratuïta i popular.

10. Perquè no volem un festival organitzat per una entitat amb un Community Manager que increpi i tracti a les persones de maneres com les que llegireu a continuació. Aquí un exemple de professionalitat per part del CM del festival (o el mateix organitzador?), perdent els papers i responent a certes qüestions, des d’un punt de vista personal i amb un to agressiu:

CM ACÚSTICA

IMG_20200812_101112

IMG_20200812_101034

Val a dir també, que s’ha detectat certa censura per part del o dels administradors d’aquests comptes en xarxes socials, ja que algun comentari compromès ha estat moderat.

11. L’onzè motiu per no anar al festival Acústica en l’edició d’enguany ens remet a un document administratiu: al Pla Estratègic de Subvencions 2018-2020, apartat de Cultura, de l’Ajuntament de Figueres (consulteu-lo aquí, pàgina 78)  hi consta la relació de subvencions que, durant el període indicat, la ciutat destina a entitats culturals i educatives. En aquesta relació s’hi desenvolupen els objectius específics de dites subvencions i s’estableixen indicadors d’avaluació. En el cas que ens ocupa, la subvenció a Pascual Arts Music amb un cost previsible de 240.000€, un dels objectius específics establerts és “Participar en el finançament del Festival Acústica i Acustiqueta per garantir una programació musical de qualitat a la ciutat de Figueres, amb un elevat nombre de concerts gratuïts en espais oberts”. Alhora, pel que fa els indicadors d’avaluació, que suposadament han de determinar el grau de justificació de la subvenció, trobem el següent: “Gratuïtat de les activitats que conformen el festival” i “Facilitats d’accessibilitat per a tots els públics”. El format de pagament imposat enguany xoca frontalment amb aquests propòsits i allibera el projecte de condicionants imprescindibles si parlem de la rebuda de diners públics.  Per què es qüestiona i s’adapta tot a les noves circumstàncies menys la partida de pressupost destinada a aquesta empresa privada? Per què s’obliga a les i els habitants de Figueres a assumir uns costos impossibles de justificar des de qualsevol perspectiva social i de democràcia cultural? 

Cal apuntar que el festival rep també una subvenció per part de la Diputació de Girona, de quantia variable (entre 30.000 i 50.000€), que se suma a la de l’ens local. 

Fins aquí els nostres motius per no assistir a l’Acústica d’aquest any 2020 i reivindicar una Acústica millor. N’heu pogut llegir 11, però n’hi ha molts més, exemples en són els que exposa en Jacint Casademont al vídeo que podeu consultar aquí sota. També podeu trobar motius als comentaris que han escrit moltes persones a les xarxes socials. Som moltes les que ens neguem a assumir decisions preses i mal informades que no responen a prioritats compartides. Cal destacar, com heu pogut llegir, que l’esdeveniment que ens ocupa és una més de les fonts de discrepàncies acumulades com a Figuerencs, és per això que davant aquest escenari exigim una millora en aquest festival, però sempre tenint en compte i sense oblidar tots els fronts oberts que tenim en aquesta ciutat.

*Aquest escrit ha estat coordinat per membres de Pantalla Abierta i aportacions d’altres companyes preocupades pel model d’Acústica d’enguany.

One response to “11 motius per no anar al festival Acústica 2020

  1. Sense ànims de comparar un dels artistes més grans de tots els temps amb un músic frustrat esdevingut empresari, estaria bé crear un sobrenom per en Pascual com per exemple “AKA el pessetero”, tal com va fer André Bretón amb en Dalí amb el mític anagrama Avida Dollars.

    Perquè l’Acústica va d’això, de fer caixa sense interessar-li el més mínim l’aportació artística al creixement cultural de la ciutat. I quanta més caixa, millor. No n’hi ha prou amb plorar a l’Ajuntament amb que necessita més calers o amenaçar amb marxar a una altre ciutat o amb colocar el màxim de barres per fer competència als negocis locals que es suposa se’n haurien de beneficiar (per què creieu que es va suprimir l’escenari a la plaça de l’Ajuntament? Masses bars ..), sinó que a més durant anys s’han dedicar a fer xantatge als petits negocis locals en forma de publicitat al llibret de l’Acústica. Fins i tot a alguna perruqueria els hi havien “exigit educadament” contractar publicitat per ser beneficiaris directes, com si l’Ajuntament no pagués prou.

    No entenc encara com no ha anat pels pobles del voltant a demanar calers, sota pretexte que els seus veïns van a l’Acústica a gaudir de franc. Temps al temps.

    El principal motiu per no anar a l’Acústica 2020 crec que és el mateix pel qual servidora no hi ha anat en els darrers anys i és el seu baix interès artístic.

    Tot i que sempre hi ha algun artista que val la pena (això és una qüestió de gustos) el que no és de rebut és l’eterna repetició dels mateixos grups, any sí any no. Per si fos poc, té la vergonya de portar als mateixos grups que poques setmanes abans ja ha portat a la comarca. Patètic.

    El dia que algú es dediqui a revisar els cartells de tots els anys i es vegi quants de grups han repetit varies vegades es veurà realment la poca aportació d’aquest festival a la vida cultural de la ciutat. Aquest festival està dissenyat per deixar al seu promotor el màxim benefici. Punt.

    Compareu amb la programació dels darrers anys al Vida Festival de Vilanova i La Geltrú o d’altres similars que hi ha pel país i veureu el que és un FESTIVAL amb majúscules, des del punt de vista artístic.

    Una altre cosa que em sembla fantàstica. Si l’ajuntament enterra any rera any uns quants milers d’euros en l’Acústica, no hauria d’estar representat per algú que participés en les decisions i artistes que es contracten? No hi ha una regidoria de Cultura amb uns tècnics que deuen saber quelcom sobre interés i diversitat artística?

    Anant més enllà… Tampoc vull ser malpensada però tinc entès que durant anys, en Pascual i la seva empresa ha participat en les decisions de contractació a l’Embarraka’t. Curiós que una empresa que et porta molts grups pugui suggerir alguns grups per portar, sabent que la mateixa empresa acabarà rebent diners d’alguns d’aquests grups que representa.

    Perdoneu que escrigui des de l’anonimat, però treballo a un negoci a on aquest senyor té costum comprar i no vull patir represàlies. No és que el cregui capaç, és una por meva.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s